سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شبستان نور
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
قالب وبلاگ

   باز هم زلزله

یادم می آید زمانی که زلزله بم آمد همه کشور در غم بزرگی به سر برد غمی که یکطرفش انسانهای نوعدوست را به تکاپو واداشت و کمکهای زیادی به هموطنان داغدیده و آسیب دیده رسید و از سویی دیگر آمار تلفات هر لحظه بالاتر می رفت و مصیبت آنچنان سهمگین بود که بعضی از کارشناسان به فکر جبران آسیبهای روحی وارد آمده به مردم داغدار آن منطقه بودند و من بسیار ناراحت بودم از اینکه چرا در یک چنین منطقه ای با سابقه تاریخی شاهد این بحران باید بشویم و از سویی به نظرم رسید شاید مسئولان ما از بعد زلزله به فکری جدی در زمینه بازسازی نقاط غیر مقاوم و روستایی در برابر زلزله بر می آیند . هنوز نقاطی در بم نیاز به بازسازی دارد با وجودیکه چندین سال است از وقوع آن حادثه می گذرد و ....

با کمال تأسف شاهد حادثه ای دیگر شدیم و عزیزانمان در نقطه ای دیگر از کشور گرفتار این بلای طبیعی شدند و باز هم خرابی خانه های روستایی و از دنیا رفتن عده زیادی از هموطنان ......... نمی دانم آیا این بار وعده دو ماهه برای ساخت نقاط و منازل ویران شده تحقق می یابد ؟ راستی نقطه بعدی که شاهد این فاجعه خواهد بود کجاست ؟ چرا به فکر مقاوم سازی نقاط روستایی و حتی آسیب پذیر شهری نیستیم ؟ تا کی باید این حوادث تکرار شوند و این عزیزان از دست بروند ؟ آیا تبعات داغ عزیز از دست رفته تنها به این دو روز ختم می شود ؟ آیا لطمات روحی و روانی این مسائل جبران شدنی هستند ؟ آیا سلامتی عزیزان قطع نخاع یا معلول شده باز خواهد گشت ؟ چه کسانی در این آُسیبهای ناشی از غفلت سهم بزرگ دارند ؟ آیا خداوند را خوب می بینیم ؟ آیا عمل به حدیث گرانقدر و گهربار امیرالمؤمنین می کنیم که می فرمایند « آنچه بر خود می پسندی بر دیگران هم بپسند » ؟ آیا ما خودمان در ویرانه هایی به نام منزل زندگی می کنیم که شرایط آن عزیز روستایی محروم از همه امکانات را درک کنیم ؟ آیا ذخایر ارزی این مملکت کم است که لااقل بخشی از آن به بازسازی منازل اقشار محروم و آُسیب پذیر جامعه که اتفاقا سهم مهمی در تأمین نیازهای اساسی جامعه دارند اختصاص یابد ؟ آیا خانواده ای که در فراهم کردن هزینه های جاری خود با همه گرانیها و مشکلات وامانده ، می تواند به فکر بازسازی محل سکونت خود باشد ؟ آیا ما که در گرانی هزینه های انرژی از کشورهای دیگر الگو برداری می کنیم و آن را بهانه ای برای فشار جهت صرفه جویی مردم خود بکار می گیریم به فکر مقایسه در تمام مراحل زندگی فردی و اجتماعی ملت خود و دیگر ملتها هستیم ؟ زلزله های بالای هشت ریشتر در کشورهای دیگر مانند ژاپن این مقدار تلفات ندارد که در کشور ما مردم از زلزله شش ریشتری از دست می روند  و این باید باعث خجالت دوستانی باشد که هنوز سرشان از هیاهوی بازی های سیاسی گرم است یا هنوز در فکر معادلات حل نشده غیر کارشناسی خود هستند .

عزیزان نکند در همین دنیا آه مظلومان حادثه دیده دامانمان را بگیرد و یا نعمت وفاداری و دینداری این مردم برای مسئولان و کشورشان از کف برود ؟ ما می دانیم کشورمان نقاط حادثه خیز زیاد دارد ، حرکتی کنیم تا مملکت اسلامی ما در زمینه اصول شهری و رفاه انسانی از بلاد کفر عقب نماند . این حق مردم است که حداقل در سرپناهی امن زندگی کنند ، سر پناهی مجلل از ما نمی خواهند .

زلزله


[ چهارشنبه 91/5/25 ] [ 8:4 عصر ] [ شبستان ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 69
بازدید دیروز: 60
کل بازدیدها: 440352